Bevrijd van angst

04-01-2018

'In Uw hand beveel ik mijn geest; Gij verlost mij, Here, getrouwe God.'

Bij dat eerste zinnetje denken alle mensen met een beetje kennis van de Bijbel meteen aan Jezus aan het kruis. Tenminste ik denk daar wel aan als ik dat hoor. Maar er is nog iemand die dat heeft gezongen een hele tijd geleden. Namelijk David in Psalm 31.

Ziet het er niet prachtig uit zo'n gebed? Het vertrouwen dat deze zin uitstraalt is enorm. David die volledig op God vertrouwt waardoor hij zijn leven in Gods hand kan leggen. Gewoon zo huppakee, hier God kijk maar wat U er mee doet ik vertrouw dat U het beste met mij voorheeft. 

Er staat een kleine titel in deze psalm die zegt 'Gebed in nood'.

 Dat maakt het voor mij allemaal een stuk begrijpelijker. Het is veel makkelijker om je leven in Gods handen te leggen als je zelf de controle hebt verloren. Tenminste dat is mijn ervaring. Ik wordt woensdag geopereerd en het is niet zo maar een kleine operatie. Best heftig allemaal maar wat mij vertrouwen geeft is dat ik mijn leven in Gods handen kan leggen. Ik heb geen controle straks over wat er gaat gebeuren, dat is spannend, maar ik weet dat God wel de controle heeft en dat geeft mij veel troost.

Maar goed dat is natuurlijk een makkelijke uitweg; ik ben zelf zo bang dat ik maar zo hard mogelijk roep dat ik vertrouw op God, en dat dat roepen mij 'rust' geeft. Als je dit denkt wil ik ten eerste zeggen dat ik je volledig begrijp. Ik heb ook niet zoveel keuze, want ja wat voor invloed heb ik als ik straks slapend op de operatietafel lig?

Er is alleen ook een andere kant. Ik ben namelijk echt geen dapper persoon. De tandarts bijvoorbeeld, ik ben er ontzettend bang voor. Kleine beestjes zoals een mot in mijn kamer, ik kan dan niet slapen. En mensen, ik ben best sociaal maar toch kan ik ook ontzettend bang zijn voor mensen. En dan is er straks die operatie. Langzaam kruipt de dag dichterbij waarop, ik zeg het maar gewoon duidelijk, ze mijn hoofd open gaan halen en een tumor uit mijn hersenen gaan snijden. Klinkt behoorlijk eng, zelfs voor de dappere mensen onder ons.

Maar nee eigenlijk niet deze keer, ik vertrouw namelijk op God. Ik kan vanuit mijn hart zeggen: 'In Uw hand beveel ik mijn geest; Gij verlost mij, Here, getrouwe God.'

En dat geeft mij zo ontzettend veel rust en vertrouwen. Het lijkt er zelfs op dat ik moedig ben. En dat is niet omdat ik dat ben, ik heb het jullie net verteld ik ben echt een slappeling, maar dat is omdat God die in mij is, wel moedig is. God zei het namelijk zelf ook toen Hij aan het kruis hing voor al onze zonden. En omdat Hij dat toen zei, en omdat Hij toen voor ons is gestorven mogen wij, ja WIJ, het nu ook zeggen:

In Uw hand beveel ik mijn geest; Gij verlost mij, Here, getrouwe God!

Rob van Vuuren - Van Alles Blog
Alle rechten voorbehouden 2018
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin